Metropolia chce poprawić bezpieczeństwo przy szkołach
Celem metropolitalnych szkół prototypowania jest rozwiązywanie miejskich problemów poprzez współpracę między urzędnikami, ekspertami i mieszkańcami, a przez to poszerzanie wiedzy i doświadczenia.
W Zabrzu-Helence metropolitalna szkoła prototypowania zajmie się poprawą bezpieczeństwa i tworzeniem przyjaznych przestrzeni dla pieszych oraz innych niechronionych uczestników ruchu drogowego, takich jak rowerzyści czy użytkownicy hulajnóg elektrycznych.
"Głównym celem projektu jest zadbanie o bezpieczeństwo i przyjazną przestrzeń dla dzieci poruszających się pieszo po dzielnicy. Pracownicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podczas prac chcą zbadać odczucia i potrzeby dzieci chodzących do szkół, ponieważ to ich głos jest często pomijany podczas projektowania przestrzeni miejskiej" – wskazano w komunikacie GZM.
W ramach zaplanowanych działań przeprowadzona zostanie m.in. inwentaryzacja przestrzeni, w tym oznakowania i miejsc parkingowych, oraz obserwacja ruchu w okolicy szkół. Badania obejmą dzieci uczęszczające do szkół, ich rodziców oraz seniorów.
Następnie przygotowany zostanie projekt nowej organizacji ruchu, która powinna zostać wdrożona jesienią. "Na koniec przeanalizowane zostanie to, czy wprowadzone rozwiązania skutecznie poprawiły bezpieczeństwo pieszych" – podkreślono.
Poza Zabrzem do projektu zgłosiły się także: Chorzów, Mikołów, Ruda Śląska, Sosnowiec i Tychy. Zabrzańska Helenka została wybrana ze względu na swój charakter. To niewielka dzielnica mieszkaniowa odizolowana od centrum miasta. "Istotna była także możliwość zaangażowania lokalnej społeczności oraz występujące w dzielnicy problemy bezpieczeństwa na drogach" – zasygnalizowano w komunikacie.
Dotychczas rozwiązania wypracowane w ramach metropolitalnej szkoły projektowania przetestowano m.in. na ruchliwej ul. Karola Miarki w Bytomiu. Tymczasowo zwężono tam jezdnię do jednego pasa, zlikwidowano miejsca parkingowe na chodnikach, wprowadzono dodatkowe przejścia dla pieszych i dwukierunkowy pas dla rowerów. Ostatecznie – decyzją miejskiego samorządu – z części tych rozwiązań zrezygnowano, decydując się na dwupasmową jezdnię oraz brak pasa dla rowerów.(PAP)
pato/ mark/
