Wiosną nieznaczne zmiany kursowania pociągów na remontowanych liniach kolejowych
Chodzi o wprowadzaną od niedzieli 10 marca br. pierwszą tzw. korektę tegorocznego rozkładu jazdy na kolei. Jej kształt wiąże się z prowadzonymi i planowanymi pracami zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. O wiążących się z nimi utrudnieniach i innych zmianach poinformował w środę rzecznik samorządowego przewoźnika Koleje Śląskie Bartłomiej Wnuk.
Największy wpływ na kształt rocznego rozkładu jazdy ma modernizacja magistrali E-65 na odcinku Będzin - Katowice - Zebrzydowice. Inwestycja jest podzielona na pięć etapów: (umownie) zagłębiowski, katowicki, tysko-pszczyński, czechowicki i zebrzydowicki. Prace na pierwszym i trzecim są realizowane od października 2023 r., a przebudowa węzła czechowickiego właśnie dobiegła końca.
Prace trwają i są planowane m.in. na odcinku linii Katowice - Zawiercie, którym przebiega część trasy S1 Kolei Śląskich (Gliwice - Katowice - Częstochowa), między Dąbrową Górniczą i Sosnowcem.
„Pociągi nie będą zatrzymywać się już na stacji Będzin, która w najbliższych etapach przebudowy zostanie objęta najbardziej zaawansowanymi pracami, a po ich zakończeniu nie będzie już tam zatrzymań handlowych pociągów. Skorzystanie z pociągów Kolei Śląskich będzie możliwe z oddalonego o ok. 1,5 km przystanku Będzin Miasto znajdującego się w pobliżu licznych przystanków komunikacji miejskiej (oraz po zakończeniu prac na S1 również z przystanku o roboczej nazwie Sosnowiec Środula)” - wskazał Wnuk.
Ponadto, na linii S1 obsługa przystanku Dąbrowa Górnicza Pogoria pozostanie zawieszona do wakacji. 12 i 13 marca oraz od 18 do 22 marca od godziny 22.30 zostanie wstrzymany ruch pociągów na szlaku Sosnowiec Główny – Katowice Zawodzie: pociągi pojadą przez Mysłowice, a pominięte przystanki będą obsługiwane autobusami komunikacji zastępczej.
Od 8 do 26 kwietnia na przystanku Wiesiółka będzie remontowany peron 2. Wybrane pociągi będą więc zatrzymywać się przy peronie 3. Od 6 do 24 maja została zaplanowana naprawa peronu 3, co wymaga przeniesienia ruchu na peron 2. W obu etapach prac są możliwe nieznaczne zmiany rozkładu jazdy na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Zawiercie.
Od 29 kwietnia zostanie wprowadzona jednotorowa organizacja ruchu na szlaku Dąbrowa Górnicza – Będzin. Ograniczenie przepustowości poskutkuje koniecznością skrócenia dwóch par połączeń relacji Gliwice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - do Sosnowca oraz zmianami rozkładu niektórych pozostałych pociągów.
Prace w Zawierciu wymagają licznych zmian organizacji ruchu szczególnie w godzinach nocnych. Największe utrudnienia obejmą pociągi trasy S9 (Częstochowa - Lotnisko - Tarnowskie Góry). W noce 9/10, 12/13, 23/24 oraz 26/27 kwietnia ruch na tej tras zostanie wstrzymany - z komunikacją zastępczą. W noce 17/18 i 18/19 marca, 22/23 i 24/25 kwietnia oraz 16/17 maja pociągi S9 pojadą przez Łazy.
Od 29 kwietnia do 31 maja zaplanowano też naprawę toru na odcinku Poraj – Myszków. Ruch jednotorowy wpłynie na ograniczenie przepustowości i wariantowanie kursowania poszczególnych pociągów.
Z innych utrudnień autobusowa komunikacja zastępcza będzie nadal kursowała zamiast pociągów na przebudowywanym odcinku Katowice – Tarnowskie Góry. Roboty na stacjach i przystankach lub w ich pobliżu obejmą: Będzin, Bielsko-Białą Północ, Częstochowę, Lubliniec oraz Tychy. Przystanek Bielsko-Biała Północ nadal nie będzie obsługiwany w związku z budową wiaduktu nieopodal.
Na trasie S3 z Katowic do Krakowa Koleje Śląskie w niedzielę zaczną obsługiwać przystanek Zabierzów. Modernizacja linii nr 139 na odcinku Kobiór – Czechowice-Dziedzice (przy ruchu jednotorowym) powoduje wydłużenie postojów na stacji Pszczyna; jednocześnie zwiększona liczba pociągów dalekobieżnych na tej trasie skutkuje poważnymi zmianami w rozkładzie pociągów Kolei Śląskich.
Na liniach S6 i S76 z Katowic i Gliwic do Wisły Głębiec uruchomione zostaną dodatkowe kursy: od 27 kwietnia w dni wolne oraz 2 i 31 maja.
Dokładne godziny odjazdów oraz terminy kursowania pociągów dostępne są w liniowym rozkładzie publikowanym na stronie internetowej Kolei Śląskich oraz w internetowych wyszukiwarkach połączeń i na plakatach PKP PLK, dostępnych m.in. na dworcach kolejowych i peronach.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie 62 pociągi. W efekcie ubiegłorocznych przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 25-30 nowych pociągów.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ pad/